Cílem kontrolní činnosti zdravotních pojišťoven je
především prověřit, zda zaměstnavatel (případně i OSVČ) včas a ve správné výši
odvádí pojistné na zdravotní pojištění za své zaměstnance včetně důsledného
plnění souvisejících zákonných povinností, například oznamování změn,
týkajících se zaměstnanců, v zákonné osmidenní lhůtě. Kontroly se také často
provádějí v souvislosti s ukončením činnosti (likvidací), s podáním
insolvenčního návrhu, se žádostí o vrácení přeplatku pojistného nebo i z jiných
důvodů (např. v důsledku oznámení pracovníka o podezření, že jeho zaměstnavatel
za něj neodvádí pojistné).
Zdravotní pojišťovna zpravidla s předstihem sdělí
plátci termín a místo kontroly. Pracovníci pověření k provedení kontroly se
prokazují služebním průkazem příslušné zdravotní pojišťovny, případně zvláštním
oprávněním, vydaným pro daný účel. Kontrola se uskutečňuje buď u plátce, nebo v
místě, které je k vykonání kontroly nejvhodnější, většinou tedy v prostorách
zdravotní pojišťovny.
Kontrolovaný subjekt je povinen předložit
kontrolnímu orgánu na vyžádání veškeré účetní a jiné doklady, které jsou
rozhodné pro správné stanovení vyměřovacího základu a placení pojistného.
Rovněž je příslušný pracovník zaměstnavatele povinen podat kontrolujícímu
pracovníkovi ústní nebo písemná vysvětlení, má-li pověřený kontrolní pracovník
pochybnosti o úplnosti, správnosti nebo pravdivosti předložených podkladových
materiálů. Plátce dále nesmí zatajovat doklady, které má k dispozici, nebo o
nichž je mu známo, kde se nacházejí. Prověřovaný plátce je současně povinen
zajistit vhodné místo a podmínky k provedení kontroly.
Za účelem zjištění správnosti stanovení vyměřovacího
základu a odvodu pojistného vyžadují kontrolní pracovníci hlavně:
souhrnné rekapitulace výplatních listin za kontrolované
období,
mzdové listy zaměstnanců,
pracovní smlouvy,
dohody o pracovní činnosti,
výpisy z běžného účtu vztahující se k platbám pojistného na
zdravotní pojištění,
termíny výplat (z důvodu včasnosti odváděného pojistného),
hlášení změn příslušné zdravotní pojišťovně v zákonem stanovené
osmidenní lhůtě (formulář Hromadné oznámení zaměstnavatele),
zasílání Přehledů o platbách pojistného,
oznamování pracovních úrazů.
Na základě dlouholetého výkonu kontrolní činnosti mohu
konstatovat, že mezi nejčastěji zjišťované nedostatky patří u zaměstnavatelů
především:
scházející doklad o právní formě podnikání - živnostenský list,
výpis z obchodního rejstříku, zřizovací listina, doklady o právním
nástupnictví,
chybějící doklady opravňující k zařazení zaměstnanců mezi osoby,
za které je plátcem pojistného na zdravotní pojištění stát (například
rozhodnutí o přiznání, resp. odejmutí důchodu, potvrzení o studiu u
nezaopatřených dětí, přiznání rodičovského příspěvku),
nepředložení dokladů o zařazení zaměstnanců mezi osoby, na které
se nevztahuje ustanovení o odvodu pojistného alespoň z minimálního vyměřovacího
základu (ve smyslu
§ 3 odst. 8 zákona č. 592/1992 Sb.,
o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
dále jen ZPVZP),
nezasílání písemných sdělení o změně sídla zaměstnavatele, změně
výplatního termínu nebo čísla bankovního účtu, ze kterého se odvádí
pojistné,
v případě příjmů nižších než minimální mzda
chybějící Čestné prohlášení zaměstnance o skutečnosti, že jako osoba samostatně
výdělečně činná platí alespoň minimální zálohy,
nezahrnování některých příjmů (ze kterých se pojistné na
zdravotní pojištění platí) do vyměřovacího základu,
neodvádění pojistného z poskytnutého pracovního volna bez
náhrady příjmu, popř. z neomluvené absence,
neuplatňování nároku na…