Účelem paušalizace je dosáhnout zjednodušení
administrativních prací při zjišťování a vypořádávání náhrad zaměstnanců, kteří
jsou s určitou pravidelností vysíláni na pracovní cesty za převážně
podobných podmínek, do stejných míst, na přibližně stejně dlouhou dobu,
podobným dopravním prostředkem apod. Formou paušálu je možno stanovit výši
všech anebo vybraných druhů cestovních náhrad. Vedle paušálních částek lze
poskytovat také cestovní náhrady, které paušál prokazatelně neobsahuje.
Rozhodnutí o poskytování cestovních náhrad formou
paušálu je výlučným, jednostranným aktem zaměstnavatele. Případný
nesouhlas zaměstnance či odborového orgánu je nepodstatný.
Paušální částku lze podle
§ 182 zákoníku práce sjednat anebo ji
zaměstnavatel může stanovit jako měsíční anebo denní náhradu.
Sjednání či určení konkrétní paušální částky musí být provedeno písemnou
formou tak, aby bylo jednoznačně zřejmé, kterých zaměstnanců (jmenovitě,
profesních skupin apod.) se paušalizace týká, při jakých pracovních cestách (do
kterých míst) a za jakých podmínek (např. druh dopravního prostředku), o které
druhy cestovních náhrad přitom jde, zda o denní či měsíční paušál, a jak bude
jeho vyplácení příslušným zaměstnancům prováděno (do kolika dnů po stanoveném
období, v hotovosti, při vyúčtování mzdy apod.).
Protože i u paušálních náhrad jde o jejich poskytování
v souvislosti s cestami souvisejícími s výkonem práce, musí být také určen
způsob krácení paušálu za dobu, kdy zaměstnanec práci nevykonává, tj.
při nepřítomnosti zaměstnance např. z důvodu dovolené, nemoci apod.
Z uvedeného ustanovení zákoníku práce je zřejmé, že při
určení výše paušálu se vychází z průměrných podmínek rozhodných pro
poskytování cestovních náhrad, ze skutečné výše již poskytnutých cestovních
náhrad a příp. také z očekávaných průměrných výdajů. Paušalizovat obecně
znamená stanovit něco průměrem, přičemž průměr musí být vždy určen z dostatečně
velké skupiny homogenních hodnot, jinak nebude spolehlivý a použitelný. Při
stanovení výše měsíčního nebo denního paušálu za jeden nebo více druhů
cestovních náhrad je tak nutno vycházet ze stejnorodých podmínek rozhodných pro
poskytování cestovních náhrad, tj. z údajů, které:
se týkají příslušného zaměstnance nebo skupiny zaměstnanců,
časově, prostorově a věcně souvisejí,
se týkají pracovních cest konaných za obdobných podmínek,
jsou zjištěny za dostatečně dlouhou dobu,
jsou očištěny o extrémní hodnoty.
Výši paušálu tak zaměstnavatel stanoví podle průměrných
podmínek rozhodných pro poskytování cestovních náhrad z předchozích období, tj.
např. z průměrné doby trvání pracovních cest příslušných zaměstnanců, z
průměrných náhrad za ubytování poskytovaných v předchozím období těmto
zaměstnancům, z průměrné výše nutných vedlejších výdajů, z průměrné výše
jízdních výdajů apod., příp. také z očekávaných průměrných výdajů. Způsob
stanovení výše paušálních částek jednotlivých druhů náhrad musí být
zaměstnavatel schopen kdykoliv předložit a zdůvodnit zaměstnanci i
kontrolnímu orgánu.
Vzhledem k měnícím se podmínkám by měl zaměstnavatel za
určité období, alespoň jednou za rok (zdaňovací období), stanovený paušál
přezkoumat, tzn. ověřit, zda se nezměnily podmínky, za nichž bylo o
poskytování cestovních náhrad formou paušálu rozhodnuto a částky paušálních
náhrad vypočteny, a pokud ano, pak rozhodnutí změnit tak, aby paušál odpovídal
nové situaci. Změnit paušál by tak zaměstnavatel měl vždy, když dojde ke
změně místa, kam je příslušný zaměstnanec (zaměstnanci) vysílán na pracovní
cesty, ke změně používaného dopravního prostředku, času potřebného pro
uskutečnění příslušných pracovních cest, cen jízdného, ubytování, pohonných
hmot, výše sazeb stravného apod.
Poskytování cestovních náhrad zaměstnancům formou
paušálu neznamená, že zaměstnanci již nemusí být prokazatelně vysíláni na
pracovní cesty, že nemusí být vedena evidence pracovních cest apod. Takováto
evidence je např. jedním z podkladů pro stanovení výše paušálu (anebo jeho
změny) pro následující období. Kromě toho při případné daňové kontrole bude
zaměstnavatel muset zpravidla vždy prokázat, že paušální částky cestovních
náhrad byly zaměstnancům poskytnuty oprávněně a za cesty související s jeho
zdaňovanými příjmy.
Příklad č. 1
Paušální náhrada jízdních výdajů soukromým
vozidlem
Zaměstnavatel ve vnitřní směrnici stanovil, že při použití
soukromých vozidel na pracovní cestě bude náhrada jízdních výdajů stanovena ve
výši 6,00 Kč/km bez nutnosti prokazovat cenu PHM. Mohl tak učinit?
Uvedený postup není správný, protože podle
ustanovení
§ 158 zákoníku práce se při použití
soukromého vozidla stanoví náhrada jízdních výdajů jako součet základní náhrady
a náhrady za spotřebované PHM. Zaměstnavatel však v uvedeném případě určil
pouze výši koeficientu, kterým se násobí počet ujetých kilometrů soukromým
vozidlem zaměstnance, tj. pouze jakousi dílčí část náhrady jízdních
výdajů.
Pokud by zaměstnavatel postupoval v souladu s
ustanovením
§ 182 zákoníku práce, pak by formou
paušálu stanovil náhradu jízdních výdajů jako celek. Zjistil by skutečnou výši
zaměstnanci vyplacených náhrad jízdních výdajů za použití soukromého vozidla
(např. za tři měsíce) a ze součtu těchto skutečných částek by vypočítal denní
anebo měsíční průměrnou výši těchto náhrad (např. 3 500 Kč měsíčně), kterou by
prohlásil za paušál. Pak by tuto částku, s případným krácením za dny
nepřítomnosti v práci, poskytoval zaměstnanci každý měsíc bez ohledu na
skutečný počet ujetých kilometrů v příslušném měsíci.
Příklad č. 2
Paušalizace jízdních výdajů MHD
Podle
§ 159 odst. 2 zákoníku práce je možno
proplácet jízdní výdaje MHD bez doložení jízdenky. Znamená to také, že při
stanovení paušálu jízdních výdajů MHD stačí provést kalkulaci výše paušálu na
základě platného tarifu MHD, tj. bez doložení jízdenek? V ustanovení
§ 6 odst. 8 zákona o daních z
příjmů (dále jen ZDP) je uvedeno, že zaměstnanci poskytnuté paušální částky
se považují za prokázané, pokud byl paušál zaměstnavatelem stanoven na základě
kalkulace skutečných výdajů, což je podle našeho názoru jízdenka. Použitím
tarifu není ani prokázáno, že cesta byla skutečně vykonána a že tedy
zaměstnanci vznikl nějaký jízdní výdaj. Jaký postup je tedy
správný?
Především je třeba uvést, že ustanovení
§ 6 odst. 8 ZDP se týká paušálních
částek poskytovaných zaměstnancům za opotřebení věcí uvedených v ustanovení
§ 6 odst. 7 písm. b) až d) ZDP,
jako je např. opotřebení vlastního nářadí, zařízení apod. Netýká se tedy
cestovních náhrad.
Paušalizace cestovních náhrad je umožněna
ustanovením
§ 182 zákoníku práce, který upravuje
podmínky, za nichž tak může být učiněno, i postup při stanovení výše paušálu. Z
tohoto ustanovení je zřejmé, že při výpočtu výše paušálu cestovních náhrad se
použijí skutečné cestovní náhrady a případně také očekávané cestovní náhrady
zaměstnance (skupiny zaměstnanců), pro kterého se paušál stanoví. Vzhledem k
tomu, že je použit pojem skutečné cestovní náhrady, jde při stanovení výše
paušálu o stanovení průměru z poskytnutých (tj. již vyplacených) cestovních
náhrad příslušnému zaměstnanci (skupině zaměstnanců).
V případě stanovení paušálu jízdních výdajů za
používání MHD v obci, ve které má příslušný zaměstnanec sjednáno místo výkonu
práce, se tedy pro výpočet výše tohoto paušálu použijí částky vyplacené
zaměstnanci v souladu s ustanovením
§ 159 odst. 2 ZP v
předchozím období, tj. částky nepodložené jízdenkami, protože takovéto jízdenky
zaměstnanec nemusel k vyúčtování dokládat. Tato paušální částka se tak v zásadě
stanoví z…