dnes je 2.1.2025

Input:

Benefity od A do Z - Cesta do práce

29.3.2013, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

     Cesta do práce je soukromou záležitostí zaměstnance, který by si měl tyto cesty sám zajistit a související výdaje hradit ze svých prostředků. Pokud se zaměstnavatel rozhodne, že dopravu do práce svým zaměstnancům zorganizuje a uhradí, jedná se o zaměstnanecký benefit, který je potřebné správně daňově posoudit.

1. Způsob zajištění přepravy zaměstnavatelem

     Zákon o daních z příjmů ani jiný právní předpis nestanoví, jakým způsobem má být přeprava zaměstnanců do práce uskutečněna. Přeprava tedy může být zajištěna např. prostřednictvím smluvního přepravce, využitím služebních motorových vozidel nebo prostřednictvím hromadné přepravy apod. Způsob tohoto plnění ve prospěch zaměstnanců může probíhat nepeněžní formou, kdy zaměstnavatel uhradí související náklady přímo přepravci, nebo v peněžní podobě např. formou proplacení jízdenek či poskytnutím finančního příspěvku.

2. Daňové posouzení na straně zaměstnavatele

     Podle ust. § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 zákona o daních z příjmů lze zaměstnavatelem daňově uplatnit náklady vynaložené na práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy. To znamená, že na základě tohoto ustanovení může zaměstnavatel zahrnout do daňově účinných nákladů náklady spojené s cestou zaměstnance do práce a zpět. Podmínkou však je, aby toto plnění ve prospěch zaměstnance bylo sjednáno. Na daňové posouzení souvisejících nákladů nemá vliv skutečnost, zda plnění ve prospěch zaměstnance bylo poskytnuto v peněžní nebo v nepeněžní podobě.

3. Daňové posouzení na straně zaměstnance

     Na straně zaměstnance podléhá toto plnění dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a také odvodům povinného pojistného - a to i když jsou příspěvky na dopravu zaměstnanci poskytnuty v peněžní nebo v nepeněžní podobě. Pokud se zaměstnavatel na nákladech spojených s přepravou zaměstnance bude podílet pouze částečně, podléhá dani ze závislé činnosti pouze rozdíl mezi skutečnou cenou přepravy a úhradou zaměstnance.

Příklad č. 1

Zaměstnanec společnosti Delta, a. s,. pan Holý se přestěhoval do sousedního města a zvažoval, zda si nemá hledat nové zaměstnání, které bude blíže k jeho novému bydlišti. Vzhledem k tomu, že pan Holý byl velmi dobrý zaměstnanec, chtěl si jej zaměstnavatel udržet a zavázal se k tomu, že mu bude na přepravu do práce měsíčně přispívat finanční částkou 3 000 Kč. V následující tabulce si porovnáme, jak se toto plnění promítlo ve výši daňové povinnosti pana Holého. Na straně zaměstnavatele se jedná o daňově účinný náklad a u zaměstnance o zdanitelný příjem, který současně vstupuje do vyměřovacího základu pro odvod zákonného pojistného.

Text Daňová povinnost
před poskytnutím
benefitu
 
Daňová povinnost
po poskytnutí
benefitu
 
Rozdíl 
Hrubá mzda 30 000 30 000  
Finanční příspěvek - 3 000  
Pojistné placené
zaměstnavatelem 34 % 
10 200 11 220 1 020 
Pojistné placené
zaměstnancem 11 % 
3 300 3 630 330 
Zaokrouhlený základ daně 40 200 44 300  
Daň 15 % 6 030 6 645  
Základní sleva na dani 2 070 2 070  
Daňová povinnost 3 960 4 575 615 


Příklad č. 2

Společnost Nova, s. r. o., zajistila svému zaměstnanci panu Novákovi u smluvního přepravce dopravu do práce. Za měsíc březen 2013 společnost za přepravu zaměstnance uhradila 2 500 Kč. Na základě smluvního ujednání se pan Novák na přepravě podílel částkou 800 Kč, která mu byla sražena ze mzdy. Zdanitelný příjem pana Nováka z titulu částečné úhrady cesty do práce zaměstnavatelem za měsíc březen 2013 činí 1 700 Kč (2 500 - 800). Zaměstnavatel zahrne do daňových nákladů částku ve výši 2 500 Kč a do zdanitelných výnosů částku 800 Kč.

4. Sjednání místa výkonu páce a místa pravidelného pracoviště

     Jak již bylo uvedeno, cesta do práce je soukromou věcí zaměstnance a nelze ji posoudit jako pracovní cestu, při které zaměstnanci náleží cestovní náhrady stanovené zákoníkem práce. Do jisté míry však lze výši nároku zaměstnance na cestovní náhrady ovlivnit sjednáním místa výkonu práce (případně místa pravidelného pracoviště). Ustanovení § 42 odst. 1 zákoníku práce stanoví obecnou definici pracovní cesty jako časově omezené vyslání zaměstnance zaměstnavatelem k výkonu práce mimo sjednané místo výkonu práce. Tato definice je velmi obecná a místo výkonu práce není nijak omezené ani limitované - viz příklady.

Příklad č. 3

Zaměstnavatel sjednal se zaměstnancem s bydlištěm ve Vizovicích místo výkonu práce město Zlín. Tzn., že při cestách z Vizovic do Zlína bude zaměstnanec na cestě do práce a

Nahrávám...
Nahrávám...