Dne 5. listopadu 2013 bylo ve Sbírce zákonů pod č.
344/2013 Sb., publikováno Zákonné opatření Senátu o změně
daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva a o změně
některých zákonů (dále též Zákonné opatření Senátu). Zákonným opatřením
Senátu je novelizováno 41 různých zákonů. V jeho první části jsou pod body 1 až
843 uvedeny změny zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále též ZDP).
Pokud jde o daň z příjmů ze závislé činnosti, je nutné pamatovat také na část
sedmnáctou Zákonného opatření Senátu, která předsunuje účinnost některých
ustanovení zákona č. 458/2011 Sb., o změně zákonů souvisejících se zřízením
jednoho inkasního místa a dalších změnách daňových a pojistných zákonů
(tzv. zákon o JIM), která měla platit od 1. 1. 2015, na 1. 1. 2014. Nově
ustavená Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR vzniklá z předčasných voleb
potvrdila podle čl. 33 odst. 5 Ústavy České republiky Zákonné opatření Senátu
svým usnesením zveřejněným ve Sbírce zákonů pod č. 382/2013 Sb.
Zákon o daních z příjmů obsahuje změny terminologické (v reakci na
nové pojmy a instituty zavedené s účinností od 1. 1. 2014 novým občanským
zákoníkem a zákonem o obchodních korporacích), změny věcné (vyvolané
rekodifikací soukromého práva, integrací daně dědické a darovací do zákona o
daních z příjmů a některé další) a dále změny legislativně technické. V
následujícím příspěvku se podíváme na některá nejdůležitější opatření
související se zdaňováním příjmů ze závislé činnosti.
Daňový rezident ČR a daňový nerezident (k
§ 2)
Nová právní úprava zavádí pojem daňový rezident
České republiky, který je definován v
§ 2 odst. 2 ZDP, a dále pojem
daňový nerezident namísto dosud užívaného pojmu poplatník s příjmy
podle
§ 2 odst. 3 ZDP.
U zaměstnanců, kteří jsou daňovými nerezidenty,
připomínáme povinnost mít ve mzdovém listě uveden kód státu, jehož jsou
daňovými rezidenty (kódy státu jsou uvedeny v příloze č. 18 NAŘÍZENÍ KOMISE
(ES) č. 2081/2003 uvedené mj. na stránkách Finanční správy).
Plátce daně, který ve zdaňovacím období zúčtoval nebo
vyplatil příjmy ze závislé činnosti daňovým nerezidentům, má povinnost podat
vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti elektronicky. Tuto povinnost
nemá plátce daně, který je fyzickou osobou a u něhož počet těchto poplatníků v
průběhu zdaňovacího období nepřesáhl v úhrnu 10 osob.
Častou chybou plátců je, že do povinné přílohy č. 2 k
Vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti Přehled souhrnných údajů
zaznamenaných na mzdových listech poplatníků uvedených v
§ 2 odst. 3 zákona o daních z
příjmů uvedou pouze příjmy, z nichž byla sražena záloha na daň. V tomto
přehledu mají být obsaženy souhrnné údaje zaznamenané na mzdových listech
vykazovaného zdaňovacího období v členění podle jednotlivých poplatníků
(daňových nerezidentů) včetně poplatníků s příjmy, z nichž je daň vybírána
srážkou podle zvláštní sazby daně.
Příjmy ze závislé činnosti (k
§ 6 odst. 1)
Napříč celým zákonem i právním řádem se vypouští slova
funkční požitky a tyto příjmy se v
§ 6 odst. 1 písm. a)
ZDP pod bodem 2 řadí pod příjmy ze závislé činnosti. Funkční požitky
nejsou již tedy samostatnou kategorií a pro jejich daňový režim se bez dalšího
použijí veškerá ustanovení o příjmech ze závislé činnosti, pokud zákon
nestanoví jinak. Vymezení funkčních požitků je upřesněno v
§ 6 odst. 10 ZDP.
Odměny člena orgánu právnické osoby, tzn. odměny a jiné
příjmy za práci člena statutárního nebo jiného kolektivního orgánu právnické
osoby, jsou považovány za příjmy ze závislé činnosti podle
§ 6 odst. 1 písm. c)
ZDP pod bodem 1.
Odměny orgánu právnické osoby, který je fyzickou
osobou, se nově považují za příjmy ze závislé činnosti podle
§ 6 odst. 1 písm. c)
ZDP pod bodem 2. Jedná se např. o odměny jednatele společnosti s ručením
omezeným, ředitele obecně prospěšné společnosti (§ 9a zákona č. 248/1995
Sb., o obecně prospěšných společnostech) anebo ředitele ústavu (§ 405 NOZ). Zároveň je z
písmene b) do
písmene c) přesunut
likvidátor, který obdobně jako ostatní poplatníci uvedení v tomto ustanovení
dostává za svou činnost odměny (§
195 NOZ).
Plnění jako příjem zaměstnance (k
§ 6 odst. 3)
V
§ 6 odst. 3 ZDP dochází k několika
upřesněním. V souvislosti s novým občanským zákoníkem se za příjem ze závislé
činnosti prohlašuje částka, o kterou je úhrada zaměstnance zaměstnavateli za
poskytnuté plnění nižší, než je cena stanovená v tomto ustanovení pod
písmeny a) až c), tedy příjem
poskytnutý formou práva, služby nebo věci. Jedná se o zvláštní způsob
stanovení výše příjmu v případě nízké úhrady za poskytnuté plnění, kdy je
úhrada zaměstnance nižší než cena určená podle zákona upravujícího oceňování
majetku nebo cena, kterou účtuje jiným osobám, nebo stanovená v
§ 6 odst. 6 ZDP v případě
motorového vozidla poskytnutého pro služební i soukromé účely.
Prodej jednotky a rodinného domu zaměstnanci (k
§ 6 odst. 3)
V
§ 6 odst. 3 ZDP zůstává, že příjmem
zaměstnance není poskytnutí bytu, v němž měl zaměstnanec bydliště po dobu 2 let
bezprostředně před jeho koupí, a nově za stejných podmínek ani poskytnutí
jednotky, která nezahrnuje nebytový prostor, a rodinného domu. V této
souvislosti je třeba uvést, že nový občanský zákoník používá pojem byt pouze
jako označení místa (např. sídlo v bytě, nájem bytu), nikoli věci, která je
způsobilá být předmětem vlastnického práva. Taková věc je označována jako
jednotka. V souladu s tím je bytová jednotka definována v
§ 1159 NOZ jako nemovitá věc, která
zahrnuje vedle bytu také podíl na společných částech nemovité věci, čímž je
zdůrazněno, že byt a spoluvlastnický podíl k němu náležející jsou
neoddělitelné. Pokud jde o použití slovního spojení jednotka, která zahrnuje
nebytový prostor, jedná se o reakci na skutečnost, že podle nového občanského
zákoníku mohou vznikat jednotky, které zahrnují soubor bytů a nebytových
prostorů.
Poskytnutí vozidla pro služební a soukromé účely za úhradu
(§ 6 odst. 3)
V
§ 6 odst. 3 ZDP pod
písmenem b) je nově
upraven způsob stanovení výše příjmu zaměstnance v případě poskytnutí
motorového vozidla k používání pro služební i soukromé účely za úhradu,
je-li tato úhrada nižší než 1 % vstupní ceny motorového vozidla. Je-li tedy
motorové vozidlo, u něhož 1 % vstupní ceny činí např. 3 000 Kč, poskytnuto
zaměstnanci pro služební i soukromé účely za úplatu 1 000 Kč měsíčně, příjmem
zaměstnance je částka ve výši 2 000 Kč (nepoužije se cena určená podle zákona
upravujícího oceňování majetku nebo cena obvyklá na trhu).
Obsolentní ustanovení o ocenění režijních jízdenek (k
§ 6 odst. 3)
V
§ 6 odst. 3 písm. c)
ZDP je nově upraven způsob ocenění bezplatných nebo zlevněných jízdenek
poskytnutých zaměstnavatelem provozujícím veřejnou dopravu osob zaměstnanci a
jeho rodinným příslušníkům tak, že se v případě jejich zdanění bude postupovat
podle nařízení vlády. Daňové osvobození zmíněného plnění pro rok 2014 v
§ 6 odst. 9 písmeno e)
ZDP ale zrušeno není. Prozatím se tedy jedná o obsolentní ustanovení.
Nové náležitosti na mzdových listech (k
§ 38j)
Do povinných údajů na mzdovém listě přibyl den
(datum) nástupu poplatníka do zaměstnání, což souvisí s realizací 1. fáze
projektu JIM, a nikoliv se zdaňováním mezd.
V
§ 38j odst. 2 ZDP není
již od 1. 1. 2014 stanoveno, že na mzdovém listě musí být uvedeno povinné
pojistné placené zaměstnavatelem z úhrnu zúčtovaných mezd, o které se
příjmy ze závislé činnosti při stanovení základu daně podle
§ 6 odst. 13 a
§ 38h odst. 1 ZDP nadále
navyšují (jedná se o opatření obsažené v zákoně č. 458/2011 Sb., o JIM, jehož
účinnost byla posunuta z roku 2015 na rok 2014). Je třeba ale upozornit, že v
roce 2014 nedochází ke zrušení tzv. superhrubé mzdy. Ponechání údaje o výši
povinného pojistného na mzdovém listě nadále doporučujeme.
V
§ 38j odst. 2 písm. a) a
d) ZDP bylo dále v souladu s
§ 77 nového občanského zákoníku upřesněno,
že na mzdovém listě musí být uvedeno jméno poplatníka a slovo
příjmení bylo vypuštěno. Jménem se totiž rozumí i příjmení člověka,
popř. i jeho další jména a rodné příjmení, která mu podle zákona náležejí.
Od roku 2013 je v
§ 38ha ZDP povinnost u zaměstnanců,
kterým byla záloha zvýšena o solidární zvýšení daně, uvádět do mzdového listu
za každý kalendářní měsíc i částku, ze které se počítá solidární zvýšení daně u
zálohy (kladný rozdíl mezi příjmy zahrnovanými do základu pro výpočet zálohy a
4násobkem průměrné mzdy stanovené podle zákona upravujícího pojistné na
sociální zabezpečení (v r. 2014 částka ve výši 103 768 Kč). Vypočtená částka
solidárního zvýšení je ale již součástí vypočtené zálohy na daň, tj., není jí
třeba uvádět samostatně.
Zaměstnanecké zápůjčky (dříve půjčky) (k
§ 6 odst. 9)
V zákoně o daních z příjmů se zrušilo daňové osvobození
nepeněžního zvýhodnění plynoucího zaměstnancům v souvislosti s poskytováním
bezúročných půjček nebo půjček s úrokem nižším, než je obvyklá výše úroku,
zaměstnavatelem z fondu kulturních a sociálních potřeb podle zvláštního
předpisu a u zaměstnavatelů, na které se tento předpis nevztahuje, ze
sociálního fondu nebo ze zisku (příjmu) po jeho zdanění, jednalo-li se o
návratné půjčky poskytnuté zaměstnanci na bytové účely do výše 100 000 Kč nebo
k překlenutí tíživé finanční situace do výše 20 000 Kč a u zaměstnance
postiženého živelní pohromou do výše 1 000 000 Kč na bytové účely a do výše 200
000 Kč k překlenutí tíživé finanční situace.
To však neznamená, že se budou tyto úroky od roku
2014 zaměstnancům vždy zdaňovat. Nově totiž podle
§ 3 odst. 4 písm. i)
ZDP není předmětem daně majetkový prospěch vydlužitele při bezúročné
zápůjčce. Pokud tedy zaměstnavatel poskytne zaměstnanci bezúročnou zápůjčku
(dříve půjčku), potom bez ohledu na její účel a výši se zaměstnanci
(vydlužiteli) nemusí přidaňovat žádné úroky. Typickým příkladem jsou půjčky
poskytnuté zaměstnanci z fondu kulturních a sociálních potřeb, kde podle
§ 11 odst. 2 vyhlášky č. 114/2002
Sb., o FKSP, na základě písemné smlouvy lze zaměstnancům poskytnout jen
bezúročnou půjčku, a to k překlenutí tíživé finanční situace nejvýše 20
000 Kč nebo 50 000 Kč v případech postižení živelní pohromou, ekologickou nebo
průmyslovou havárií na územích, na kterých byl vyhlášen nouzový stav.
Příjmy žáků z praktického vyúčtování a přípravy (k
§ 6 odst. 9)
Počínaje rokem 2014 jsou nově od daně z příjmů
osvobozeny příjmy žáků a studentů z praktického vyučování a praktické
přípravy [§ 6 odst. 9 písm. l)
ZDP]. Tito poplatníci nejsou považováni za zaměstnance v oblasti nemocenského,
důchodového ani zdravotního pojištění, tzn., že jejich příjmy uvedeným
pojistným nepodléhají. Osvobození od daně z příjmů je tedy významnou podporou
jejich zapojování do praxe. Zde je nutné upozornit, že z pohledu daně z příjmů
se nadále jedná o zaměstnance (o poplatníky s příjmy ze závislé činnosti, i
když od daně osvobozené) a nadále trvá povinnost vést mzdové listy těmto
poplatníkům, protože příjmy ze závislé činnosti pobírají.
Osvobozeny jsou pouze příjmy z praktického vyučování a praktické
přípravy podle § 65 odst. 1 a § 96 zákona č. 561/2004 Sb., o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon). Nikoliv tedy příjmy studentů na brigádě (ty se nadále zdaňují jako
mzda).
Příjmy ze závislé činnosti zdaňované daní vybíranou srážkou (k
§ 6 odst. 4)
K zásadní změně došlo ve zdanění příjmů ze závislé
činnosti daní vybíranou srážkou podle zvláštní sazby daně v
§ 6 odst. 4 ZDP. Nově je
samostatným základem daně pouze příjem z dohody o provedení práce (který
za podmínek stanovených zvláštními předpisy nepodléhá ani sociálnímu a ani
zdravotnímu pojištění) a současně se zvýšil úhrnný měsíční limit pro srážkovou
daň z 5 000 Kč na 10 000 Kč. Nově bude mít poplatník možnost zahrnout
tyto příjmy po uplynutí zdaňovacího období do ročního základu daně (dílčího
základu daně podle
§ 6 ZDP) v daňovém přiznání pro účely
uplatnění daňových výhod s tím, že srážková daň se započte na roční daňovou
povinnost poplatníka (pro tyto účely…